Bygg

Första ronden mot covid-19

HMB om corona-våren 2020

Den 30 januari klassade WHO utbrottet av coronaviruset som ett internationellt hot mot människors hälsa. Fem månader senare har 500 000 människor dött. Sverige har fler än 5 000 döda.

På AF Gruppens arbetsplatser har man hållit avstånd, tvättat händer, delat upp raster och städat extra noga. Jobbat hemma om möjligt och mötts digitalt. Minsta symptom? Stanna hemma!

HMB Construction med drygt 300 anställda reagerade resolut i pandemins början. På arbetsplatsmötena lyftes tre frågor (förkortade här):

1. Har du eller närstående känt av symtom eller misstänkt smitta?
  2. Har du eller närstående varit i något riskområde?
  3. Har du eller närstående varit i kontakt med misstänkt smittbärare eller besökare i riskområde?

Människoliv går först

- Från start har vi haft en öppen dialog , säger personalchef Peter Vongheer. Vi resonerar mycket och är ärliga. Det har lett till att vi tar ansvar för varandra.

- Dessutom har alla bolag i den svenska AF-familjen delat erfarenheter i möten varje vecka. Ingen har behövt känna sig ensam.

På HMB tog en förstärkt grupp med personalchef och ett par avdelningschefer fram riktlinjer och kommunikationsplaner och anpassade åtgärderna allt efter läget. I Stockholm och Sörmland, med stor smittspridning, var restriktionerna som störst. Och när Dalarna fick en topp i början av maj skärptes restriktionerna även där. Särskilt utsatta medarbetare i riskgrupper har fått jobba hemma eller bli permitterade med grundlön.

- Människoliv går först, säger Peter Vongheer, som sett en av sina kollegor bli svårt sjuk i covid 19. Kollegan har en lång rehabilitering framför sig.

Nästan normal drift i projekten

Som helhet har HMB klarat sig bra. Tio tjänstemän och hantverkare har varit hemma i karantän för att de varit sjuka, haft en sjuk närstående eller varit i utlandet. Och som mest har 7,9 procent  av arbetsstyrkan varit sjukskriven, av en eller annan anledning.

Byggprojekten har påverkats mycket lite och även materialförsörjningen har fungerat, tack vare att HMB ofta väljer lokala leverantörer.

– Att ha bra relationer och kontaktpersoner hos leverantörer inom Sverige tycker vi har lönat sig genom åren, särskilt om det är något som strular, säger Elin Hasselgren, projektchef på HMB i Falun.

Det är mer vanligt att underentreprenörerna handlar utrikes, menar Elin Hasselgren. Bland dem finns några som har flaggat för att problem.

– En av plåtslagarna aviserade att det kan bli svårt att få hit plåt från Tyskland och plattsättarna har haft förseningar på plattor från Portugal. Men hissarna från Italien kom fram i tid.

Lärdomar för framtiden

HMB kommer att dra nytta av erfarenheterna från våren 2020 för framtiden.

Distansering och noggrann städning är bra även i tider av vanlig influensa och kräksjuka, resonerar Peter Vongheer, eftersom kostnaderna är små jämfört med sjukskrivningar. För egen del kommer han att resa mindre.

- Tidigare kunde jag köra 30 mil för en rehabutredning. Det går att lösa utmärkt via Teams. Man kan vara rädd om personalen digitalt också.