Tillverkar saker som inte finns

Spegeltrubbel

När mekanikerna hos aF Maskin byggde en ny injektionsrigg för arbete i tunnel på ett Mercedes-chassi upptäckte de att backspeglarna behövde flyttas ut lite längre från förarhytten. Riggen var såpass bred att den skymde lite av sikten bakåt. Därför behövdes längre fästen för speglarna.

Men varken Mercedes eller någon annan kunde hjälpa. Det var helt enkelt inte möjligt att få tag på andra fästen.

Uppgiften var däremot perfekt för 3D-scannern och 3D-printern hos AF Maskin. Originalfästena skannades. I dataprogrammet förlängdes fästena med 150 mm, och den modifierade ritningen fördes över till printern. De nya specialfästena kunde printas ut i plastmaterial.

Bilden ovan: Föremålet som ska scannas förses med en mängd små runda klistermärken som scannern använder som referens.

Sparar tid

Vid sådana här tillfällen är 3D-scannern guld värd. Det skulle minst ha tagit en dag om skulle ha ritat delen manuellt, menar maskiningenjör Martin Nygård.

– Med scannern tog det 20 minuter. Det är inte heller säkert att vi skulle ha klarat att rita en tillräckligt bra kopia av fästet/armen. Det finns vinklar som nästan är omöjliga att mäta och många detaljer på infästningen och infällningen av spegeln, säger Nygård.

Han är självlärd på området och en av pådrivarna för användning av den här typen av teknologi hos maskingänget på Haga. Nygård är övertygad om att 3D-printning kommer att bli stort i framtiden, och då är bra att bygga upp erfarenhet.

– Det är helt klart fantasin som sätter gränser för vad vi kan tillverka. Vi måste lära oss att tänka brett.

Fixar det mesta

3D-printern har placerats i ett anspråkslöst rum i byggnaden som rymmer den nya svetsverkstaden. I den stora hallen är en kraftig kran monterad på skenor i taket. Med kranen kan tunga maskindelar lyftas in i hallen för reparation och modifiering.

En annan del av hallen rymmer en skärmaskin. Maskinen är utrustad med både plasmaskärning och gasskärning. Den kan skära upp till 250 mm tjocka stålplåtar med stor precision. Måtten förs in i en dator i förväg.

Andra byggnader rymmer bland annat avancerade svarvar och fräsar. Gänget på Haga kan bygga och reparera det mesta.

Håller ordning

– Elavdelningen är den största avdelningen på AF Maskin. De reser runt i projekten och riggar provisoriska anläggningar för strömförsörjning, pumpning, intern kommunikation, tunnelventilation och uppvärmning, förklarar maskinchef Tom Rainer Nilsen och visar runt bland containers, byssjor, fordon och alla typer av utrustning som behövs för att driva en byggarbetsplats.

– Här har du aggregat och strålkastare. Det behövs överallt. Den här lastbilen är ombyggd för att kunna frakta en lastenhet för sprängmedel på flaket. Den ska till Stockholm, säger Nilsen.

Levererar det mesta

AF Maskins huvuduppgift är att förvalta all utrustning som behövs för att driva AF:s projekt. Produktkatalogen omfattar allt från schaktmaskiner till byssjor, hjärtstartare och reningsanläggningar. Utrustningen hyrs ut till alla bolag och affärsenheter i AF Gruppen.

Hela 12 000 enheter håller man reda på, bland annat 2 200 containers och byssjor, plus hundratals fordon.

Maskinavdelningen jobbar också med att bygga och modifiera fordon och utrustning. De tar gärna inspel från folk som använder utrustningen och utvecklar själv förbättring av maskiner.