Bygg, Projektutveckling

Ut med fusket och in med schyssta villkor

Plötsligt stod de där

Uniformerad polis bevakade varje grind, inspektörer från Skatteverket granskade personalliggaren och representanterna från Arbetsmiljöverket granskade säkerheten.

Det kan sägas redan nu. Efter besöket kunde AF Bygg Syd och platsledningen på projekt Stadsgården sträcka på sig.

- Dagen innan hade vi upptäckt och dokumenterat brister med ställningen. Vi hade spärrat av och kontaktat ställningsbyggaren för åtgärd. Vår HMS-ansvariga hade varit på plats. Och två timmar före inspektionen hade vi informerat alla som jobbar på bygget, berättar Max Andersson, arbetsledare.

Max berättar att platsledningen på stående fot fick en guldstjärna av Arbetsmiljöverket.

- De sa att de aldrig sett något bättre och att det är så här det ska gå till!

Glömt att logga in

Skatteverket var dock inte helt nöjd med personalliggaren. Två medarbetare hade glömt att logga in sig och AF Bygg Syd fick en kontrollavgift på totalt 5 000 kronor. För att förhindra framtida missar har man nu sett till att det inte går att passera grinden till byggarbetsplatsen utan att logga in.

- Syftet med kontrollerna är att motverka svart arbetskraft och verka för sund konkurrens i byggbranschen, säger Jonas Karlberg, som är Skatteverkets samordnare för alla personalliggarkontroller i byggverksamhet.

Under 2019 kollade Skatteverket personalliggare på 3 513 byggarbetsplatser. 12 procent av dem fick en kontrollavgift. Sedan förra året jobbar utredarna mer utifrån tips och en egen riskbedömning och gör färre, men mer effektiva besök.

- Vi utreder nu i högre grad att byggföretagen gör rätt för sig och betalar vita löner, arbetsgivaravgifter och moms, säger Jonas Karlberg.

Eloge till platscheferna

På en byggarbetsplats finns i regel både entreprenörens egna anställda och en rad underleverantörer. På AF Bygg Syd är man angelägen om att alla sköter sig och jobbar helst med underleverantörer som man har god erfarenhet av sedan tidigare.

-  Våra platschefer ska ha en eloge. Så fort de tar in en underentreprenör hör de av sig och ber mig kolla om de har kollektivavtal och om de är godkända av Byggnads, berätta Malena Patsonen, som är administrativ chef på AF Bygg Syd.

- Några underentreprenörer har vi faktiskt skickat ut på grund av att de inte betalade rättvisa löner eller hade ordning på försäkringarna.

När Arbetsmiljöverket och Skatteverket gör sina myndighetsgemensamma besök kan det hända att folk helt enkelt lägger benen på ryggen.

- De som springer är nog folk som är illegalt i landet och är rädda för att inte få vara kvar, säger Jonas Karlberg på Skatteverket. Man tror i regel att vi kontrollerar mer än själva personalliggaren.

- På det stora hela har vi ett bra samarbete med branschen och 90 procent av våra besök är trevliga.

Granskar noga före affär

Stadsgården har utvecklats i partnerskap mellan AF Projektutveckling och fastighetsutvecklarna Wood & Hill.

- För oss är det viktigt att bolagen som vi samarbetar med är välskötta, säger Martin Skoglund på Wood & Hill. Därför gör vi alltid en noggrann bakgrundskoll innan vi går in i ett samarbete.

Erfarenheten säger att ett bolag som har ordning på sin ekonomi också följer regelverk, har god ordning på arbetsplatsen och tar säkerhetsfrågorna på allvar.

- Stillestånd i ett projekt, på grund av en olycka till exempel, är en katastrof. Ett bygge är en jätteaparat, som drar stora kostnader även om det skulle drabbas av avbrott, säger Martin Skoglund.

Kraftsamling mot fusket

Sedan i våras kraftsamlar hela byggbranschen för att främja schyssta arbetsvillkor och en sund konkurrens på lika villkor. Byggmarknadskommissionen lanserades då av de största byggföretagen, fackliga organisationer, allmännyttiga och kooperativa företag.

– Det finns i dag problem med oseriösa företag som inte följer de lagar och regler som gäller på den svenska byggmarknaden. Detta sker på såväl de större bygg- och anläggningsprojekten, som inom byggservicen till enskilda, säger Stefan Attefall, tidigare bostadsminister och ordförande för Byggmarknadskommissionen.

-  Samhället drabbas av samhällsekonomiska kostnader i mångmiljardklassen, enskilda individer utnyttjas i form av social och lönemässig dumpning. Byggbranschens legitimitet, attraktivitet och utvecklingsmöjligheter skadas och det omöjliggör en sund och schysst konkurrens i byggsektorn,

Branschinitiativet ska under två år kartlägga rådande förhållanden på den svenska byggmarknaden och föreslå åtgärder.