Inom ramen för klimat- och miljöstrategin strävar vi efter att främja ökad källsortering samt att förbättra skyltningen på koncernens projekt. Lösningen innefattar nya avfallsskyltar med Loops standardiserade sorteringsmärken, QR-koder som ger ytterligare information om vad som kan kastas i containern, samt logotyperna för de olika företagen inom koncernen. Skyltarna är tillgängliga på svenska/engelska och norska/engelska.
Testade i fält och anpassade för vår verksamhet
För ett år sedan genomförde AF-företaget Mepex, specialiserat på avfallshantering, en fältstudie där de besökte flera projekt i Norge och Sverige. De observerade betydande variationer i märkningen av avfallscontainrar och rekommenderade en mer enhetlig skyltning.
Avfallsskyltarna har utformats internt inom koncernen och har justerats och anpassats för vår specifika användning. Under sommaren testades skyltarna i olika projekt för att samla in feedback och erfarenheter. Skyltarna har utvärderats av HMB vid omsorgsboendekomplexet Gårdsjö Strand i Flen, sydväst om Stockholm, AF Anlegg vid det nya vattenbehandlingsanläggningen i Oslo, samt av Betonmast och AF Bygg Oslo vid Construction City.
Lanseringsrabatt
Klimat- och miljörådgivaren Anne Hertzenberg har lett projektet och är glad över att kunna erbjuda skyltpaketet tillgängligt för beställning.
– Vi har mottagit mycket positiv respons från de projekt som testat lösningen. Det är önskvärt att alla projekt med avfallsstationer beställer de nya skyltarna. Därför erbjuder vi en lanseringsrabatt på de första 150 beställningarna.
Hertzenberg betonar vikten av att se de nya avfallsskyltarna i samband med det omfattande avfallsprojektet för klimat- och miljöteamet, som under de senaste åren har kartlagt avfall inom AF Gruppen och följt dess flöde genom hela värdekedjan.
– År 2025 kommer vi ha en gedigen kompetens om avfallet inom hela AF Gruppen. Vi vet vad vårt avfall består av och vart det tar vägen när det lämnar våra bygg- och anläggningsplatser. Nya avfallsskyltar kommer att bidra till förbättrad källsortering och därmed ökad återanvändning och materialåtervinning, säger Hertzenberg.
Hon vill ge projekt som beställer en extra konkurrensfördel inom klimat- och miljöarbete.
– Alla projekt som beställer avfallsskyltar före slutet av mars kommer att delta i en utlottning där vinnaren får besöka en stor avfallsleverantör för att få en djupare förståelse för hanteringen av sitt avfall.
Så här fungerar processen:
- Skyltarna beställs från Make Graphichs där AF redan har HMS-produkter. Om du inte redan har en användare, skapa en ny.
- En skylt består av magnetfolie i storlek A3 och två typer av skyltställen: ett skyltställ för att hänga på en öppen container och ett för att stå på en sluten container.
- Magnetfolier finns tillgängliga i 23 olika fraktioner. Texten kan vara på norska/engelska eller svenska/engelska.
- Välj logotyp för ditt företag och klicka på förhandsgranskning för att se skylten med din valda logotyp.
- QR-koden på skylten leder till en sida på afgruppen.se där du finner mer information om vad som får kastas i containern.
- Under kampanjperioden är det 30% rabatt på det första 5-paketet med magnetfolier och skyltställ som projektet beställer. Begränsat till de första 150 beställningarna. Kampanjrabatten framgår först vid fakturering.
Frågor om avfallsskyltar kan riktas till klimat- och miljöteamet inom AF Koncern, via Anne Hertzenberg.