På Grefsen i Oslo bygger AF om Sporveiens verkstad och vagnhall. Här parkeras var natt närmare 50 spårvagnar som ska tvättas, repareras och göras i ordning för nästa dag. Samtidigt som vagnhallen har varit i full drift, har en styrka från AF Anlegg och underentreprenörer bytt 21 spärväxlar, 2 600 meter kontakttråd, 1 100 meter spår och monterat omkring 300 ton nye stålkonstruktioner. Dessutom byggs en helt ny mottagningshall för 87 nya spårvagnar. Oslo Sporveier har ställt som krav att byggplatsen ska vara fossilfri.
- Grefsen Base är ett lämpligt projekt att leverera fossilfritt, berättar anläggningsledare Hilde Wikesland Flaen i AF Anlegg. Här är avstånden små, det är begränsad plats för stora maskiner och det finns många leverantörer att välja på. Dessutom får vi en extra positiv effekt i och med att vi slipper avgaser i vår arbetsmiljö som till stor del är inomhus.
På Grefsen löser man kravet på en fossilfri byggarbetsplats med en kombination av maskiner på HVO-diesel (100% fossilfri, biobaserad diesel) och eldrivna maskiner (hjullastare, lifter etc.) Hilde Wikesland Flaen berättar att man planlägger en fas åt gången. Samspel och god dialog med byggherre, leverantörer och transportföretag är avgörande för att lyckas, enligt Flaen.
AF har erfarenhet från flera bygg- och anläggningsprojekt med fossilfria eller närmast utsläppsfria byggarbetsplatser. Merkostnader för en fossilfri byggarbetsplats är huvudsakligen beror i huvudsak på att biobaserade drivmedelsalternativ är dyrare. Drivmedel utgör dock en väldigt liten del av entreprenörens totalkostnad i de flesta projekt.
- Några av våra underentreprenörer har berättat att det finns en risk att tappa garantin från maskinleverantören om man använder biodiesel i en maskin som är tillverkad för vanlig diesel. Utöver det så upplevs konceptet fossilfritt som oproblematiskt, säger AF:s miljöchef Anastasia Wraa, som ändå påpekar att det krävs kompetens för att kontrollera att biodrivmedlet är tillverkat på ett etiskt och hållbart korrekt sätt.