Stort nog att köra vilse i
– Jag har varit nära att köra vilse här nere, säger projektingenjör Tommy Bjerkhaug.
Han rattar Toyota-pickupen genom tunnelgångarna under Lovön strax väster om den svenska huvudstaden. Här håller AF Anlegg på att borra två tunnlar med tre körfält i varje tunnel. Vägtunnlarna har en profil på 130 kvadratmeter, vilket är cirka 30 procent större än vanliga tunnelprojekt. Till detta kommer ramptunnlarna. Totalt ska AFs personal borra 19 kilometer tunnlar.
Två miljoner fasta kubikmeter berg kommer att tas bort. Det motsvarar runt 3,6 miljoner lösa kubikmeter. Projektet har nio operativa tunnelriggar och fyra lastset för att frakta ut sten. På anläggningsområdet finns en stor krossanläggning med transportband till hamnen där stenen skeppas ut. AF Gruppen ska ha slutfört sin entreprenad i mars 2026, medan hela vägsystemet ska öppna för trafik 2030.
– Det är ett enormt stort arbete. Vi har ont om tid, säger Tommy Bjerkhaug.
– Vi ska bygga stora betongkonstruktioner i berget, vi ska bygga vägsystem, lägga rör och montera fästpunkter för fläktarna. Det är teknikbyggnader, pumpstationer, schakt och ventilationstorn. Vi levererar allt utom vägbeläggning och el.