Hopp til hovedinnhold
AF Gruppen

Tajt teamwork på hög höjd säkrar lyften

Stefan Josefsson sitter högt uppe i tornkranen och lyfter in ett paket fönster på sjätte våningen i projekt Stadsgården i Halmstad. Manövern kräver fokus och precision, i synnerhet som sikten är noll. Huskroppen är i vägen.

- Jag måste kunna förlita mig helt på grabben på marken och på kameran som sitter på katten, säger Stefan.

Katten? Det är löpblocket som rör sig längs kranarmen och justerar kedjans läge i förhållande till last och lastkopplare.

Med hjälp av kamerans zoomfunktion och mätaren kan Stefan smyga ner kroken i handen på lastkopplaren där nere på marken. Förberedelser och tajt teamwork är a och o genom hela lyftet.

Komplext arbetsmoment kräver fokus

Men låt oss ta ett kliv tillbaka. Malena Patsonen, som leder HMS-arbetet i AF Bygg Syd, hade noterat ett ökat antal tillbud och observationer när det gäller arbete på hög höjd, tunga lyft och lastkoppling. Kranförarna, som känner stort ansvar, hade signalerat att de hade svårt att få gehör för säkerhetsfrågorna. Som tur är hade ingen skadat sig.

- På nästa platsmöte gick vi igenom lyft och arbete på hög höjd. Stefan berättade då tydligt och konkret vad han ser, och inte ser, uppifrån kranen och vilka moment som är farliga.

Arbetslaget på Stadsgården tog på sig uppgiften att notera extra noga vid sina Safetalks och en vecka senare reflekterade man på nytt tillsammans.

- De hade blivit mycket bättre på att hålla säkerhetsavstånden och på att påminna varandra, berättar Malena. Men vi kommer att vara extra uppmärksamma på observationer framöver.

- Det är inte bara att göra ett lyft. Jag kan ha tusen andra saker att ha koll på, säger kranföraren Patrik Carlsson. Var står lastbilar, grävmaskiner och mobilkranar nu, står de kvar där de stod innan? Vilket håll ska jag köra åt? Var ska jag ställa betongbilen för att det ska bli effektivast?

Så genomförs det perfekta lyftet

Finns det perfekta lyftet? I alla fall finns den perfekta proceduren. Så här vill Patrik och Stefan att det ska gå till:

Den som ansvarar för lyftet nere på marken måste vara förberedd innan kranföraren anropas. Lasten ska vara säkrad med rätt stroppar som tål tyngden och straffad så att den inte kan lossna.

- Jag måste lita på lastkopplaren till 100 procent, säger Patrik. Om jag ser en mindre erfaren lastkopplare brukar jag ropa i radion: Vad väger det?

Tydliga instruktioner är viktiga: Lasten ska från plats A till plats B. Sedan väljer kranföraren höger- eller vänstersväng, och aldrig över människor.

- Stefan, är du ledig, ropar det i radion. Jag vill ha ett lyft, ett paket gips som ligger ut mot Skånegatan vid grinden. Jag vill ha upp det till hus B.

- De behöver inte säga mer, berättar Stefan. Jag hittar dem i kameran, sänker mig ner och de säger stopp när de är nöjda med krokarna. Det perfekta lyftet är att de är med och inte vänder ryggen till innan lasten spänns. Sedan kan de gå undan och hålla säkerhetsavstånd.

Kranen lyfter och svänger. Inbromsningen startar långt före plats B. En tvärbroms är uteslutet, då skulle hela kranen och lasten stå och gunga.

Den som tar emot måste tydligt visa var lasten ska sättas ner. I regn och rusk och bländande ljus räcker inte ett litet finger som rör sig 30 meter bort.

- Jag brukar ropa: Visa vad ni vill! Det är viktigt att signalera med yviga rörelser, säger Patrik.

Dags för nästa lyft

Patrik Carlsson har haft krankort i nästan 30 år och kombinerar uppdraget med jobbet som betongare i AF Bygg Syds projekt. Det blir lätt ensamt uppe i hytten på tornkranen, så han föredrar att ”gå med lådan på magen”, det vill säga radiostyra en mindre mobilkran.

- Behövs ingen kranstyrning kan jag lägga ifrån mig lådan och delta i bygget.

Stefan Josefsson har jobbat som kranförare i 15 år. Han är anställd av företaget Lyft & Byggmaskiner som har sex kranar monterade i de olika projekten i Västra Förstaden i Halmstad.

Nu hörs radion i bakgrunden igen: Kan du ta här? Dags för nästa lyft av fönster.

- Var är ”här”? ropar Stefan till kollegan på andra sidan huset.

- Jag brukar jämföra med en taxiresa. Du måste ange var du ska hämtas och vart du ska. Annars blir det ingen resa.

Det hela reder ut sig och snart sitter kroken i nästa paket fönster.