Anläggning, AF Gruppen

AF-jurist Årets Stjärnskott

Andréas Vidmar är senior rådgivare och bolagsjurist för AF Anläggnings etapp i E4 Förbifart Stockholm.  Han har etablerat projektet juridiskt och bistår alla intressenter med rådgivning inom svensk entreprenad- och bolagsrätt.

Förbifart Stockholm blir 21 kilometer lång, varav drygt 18 kilometer i tunnel.  AF Gruppen genomför entreprenad FSE305 Bergtunnlar Lovö. Uppdraget är en huvudentreprenad och består av 6 kilometer vägtunnel med dubbla filer och 7 kilometer ramptunnlar. Arbetena omfattar också vägbygge och ventilationsschakt. Uppdraget är värt omkring 3 400 MSEK.

- Jag tycker att vi lyckats leverera väldigt bra och med goda resultat i projektet samtidigt som vi stångats med flera utmaningar under de senaste två åren. Det är en team effort i vått och torrt och ett pris vi alla bör vara stolta över, säger Andréas Vidmar om utmärkelsen.

Syftet med utmärkelsen Årets Stjärnskott är att särskilt uppmärksamma en bolagsjurist tydligt på väg uppåt i sin karriär.

Nytt steg på den svenska marknaden

- En bra bolagsjurist är någon som inte bara är otroligt duktig på det juridiska hantverket, eller en bra retoriker - en bra bolagsjurist är någon som även har den svärdefulla förmågan att kunna lyssna och ta till sig verksamheten, säger Andréas Vidmar.

När bygget av Förbifart Stockholm startade så avlöste kriserna varandra. Pandemi, cementkris och nu krig.

- Vi tacklar utmaningarna tillsammans på ett effektivt och transparent sätt och i mycket nära samarbete med vår beställare Trafikverket, säger Andréas Vidmar.

Förbifart Stockholm är AF Gruppens största projekt i Sverige, och det första för AF Anlegg.

- För oss i AF Anlegg som kommer från Norge i projektet är det otroligt viktigt att ha med oss den kompetens som Andréas besitter när vi nu tar plats på den svenska marknaden, säger Kjell-Marwin Lavik, projektledare för etapp Lovön, Förbifart Stockholm.

Juryn menar att Årets Stjärnskott visar på kraften i ett kommunikativt arbetssätt, i en bransch som den senaste tiden följts av ett antal större utmaningar.  Årets Stjärnskott kombinerar ett juridiskt problemlösande med en proaktivitet för morgondagens affär, och kan spås en mycket god framtid i branschen.

Priset Årets Bolagsjurist delas ut av Sveriges Bolagsjurister tillsammans med Advokatfirman Vinge och tidningen Affärsvärlden.