Anläggning, Career

Låter lärlingarna styra eget anläggningsjobb

Längst söderut i Norge bygger AF Anlegg nya E39 mellan Kristiansand och Mandal. Detta är AF:s största projekt med upp till 700 människor i farten. Byggherren Nye Veier har krävt att entreprenörer ska engagera minst sju procent lärlingar i projektet. Projektledningen bstämde sig för att tänka nytt.

– Det vi har sett tidigare är att lärlingarna ofta ses som komplement till övrig produktion, utan konkreta arbetsuppgifter eller ansvarsområden. Det har vi försökt att göra någonting åt här, där vi har gett dem ett litet anläggningsuppdrag i det stora uppdraget, säger Kristian Nilsplass, delprojektledare på E39 Kristiansand vest - Mandal øst.

Han berättar att lärlingarna har fått ansvar för bankfyllning för Trysfjord-bron, som är projektet längsta bro. Fyllningen, som är på ett par hundratusen kubik, är delvis avskild från resten av anläggningsprojektet. Här har lärlingarna ansvar från A till Ö, och arbetet omfattar både mottagning och utläggning av sprängsten, komprimering och jordklädning av slänter.

Bygger ansvarskänsla lass för lass

– Vi lär självklart upp dem ordentlig och projektets lärlingskoordinator följer upp, men vi är tydliga med att det är lärlingarnas ansvar. De kör grävmaskin och bulldozer, och har ansvaret för fyllningen ända upp till bron.

Så långt är erfarenheterna väldigt goda. Nilsplass säger att när lärlingarna får en konkret uppgift visar de enorm ansvarskänsla och tar ägarskap för sin uppgift. De tar den på stort allvar och levererar kvalitet och på samma nivå som en duktig yrkesarbetare.

Måste följa planen

En av lärlingarna som är i full fart på området är 19 år gamla Marcus Mykland Løkke från Grimstad. Han kom i kontakt med AF Gruppen då han gick på anläggningslinjen på Sam Eyde-gymnasiet i Arendal. Nu har varit i projekt E39 i tio månader, och har ett år kvar av lärlingstiden.

– Jag jobbar tillsammans med en annan lärling, Yngve Teksle, och vi turas om med att köra bulldozer och grävmaskin. Vi har ansvaret för att bygga upp fundamentet som bron ska landa på. Vi tar emot alla lass, och ska se till att allt går enligt plan. När lastbilarna kommer, dirigerar vi dem så att de tippar sin last på rätt plats.

Drömstart på karriären

Marcus hoppas att få jobba vidare i projektet även efter lärlingstiden, och är säker på att han har valt rätt karriärväg.

– Jag valde den här inriktningen för att jag alltid har varit intresserad av anläggningsverksamhet. Min fabror och farfar har drivit egen firma och jag har fått vara med sedan jag var liten. Det har alltid varit en dröm att få köra stora maskiner.
Marcus säger att erfarenheten från E39 känns som en bra start på arbetslivet.

– Möjligheten som vi har fått här att arbeta i ett eget område, den tycker jag är galet bra. Vi får lite mer frihet och får jobba lite mer på egen hand. Jag ser fram emot att gå till jobbet.