Delprojektledare John Ivar Fagermo i AF Anlegg äger innovationsprojektet. Han understryker att maskinen tills vidare är en prototyp och det är en bit kvar innan den kan sättas in i driften.
– Vi behöver finansiering för att få till det, men potentialen finns. Vi ser att autonom drift ger vinster i form av lägre utsläpp och minskad drivmedelsförbrukning. Kvaliteten ökar också eftersom en självkörande vält gör saker mer perfekt än vi människor klarar. Vi har också skaffat oss mycket kunskap om själva arbetsoperationen kompaktering, säger Fagermo.
Att jobba med utveckling har dessutom en del positiva sidoeffekter, påpekar Fagermo. Man kommer in i miljöer som jobbar med självkörande fordon och kan ha nytta av det utöver i detta konkreta projekt.
– Vi är också väldigt nöjda med att Nye Veier öppnar för forskning och utveckling. Ett sådant samarbete mellan byggherre, entreprenör och leverantörer är ett väldigt bra sätt att få fart på utvecklingen av maskiner, säger han.
Kommande projektuppgifter handlar bland annat om att utveckla programvara med ett grafiskt brukargränssnitt. Man vill också bygga upp erfarenhet av att använda maskinen, och testa hur maskinen fungerar utan GPS-täckning, som vid tunnelarbeten.