Vinden - från finanskris till framtid

När du ser ett vindkraftverk resa sin profil högt mot skyn ligger många mindre synliga, men likväl omfattande, arbeten bakom. Entreprenadföretaget Kanonaden har gjort till ett av sina expertområden att bereda vägen för vindkraft i södra Sverige.

– Vår affärsidé är att bygga en komplett anläggning till våra beställare, så att det enda arbetet som kvarstår för dem är att montera vindkraftturbinerna, koppla ihop trådarna och börjar producera elström. Vi hårdgör ytor, bereder tillfartsvägar, bygger fundament och vindkraftparkens interna kabelnät, säger Kanonadens vd Ola Forsell.

Finanskris blev startpunkt

Han kom in i företaget 2008, i en tid när Sverige led av finanskris och sviktande byggmarknad. Kanonaden identifierade vindkraft som en kommande tillväxtbransch och beslutade sig för att satsa. Målsättningen var från start att bli marknadsledande i södra Sverige. De gjorde upp en strategi som målmedvetet sattes i verket.

– En framgångsfaktor var att vi redan tidigt tog på oss totalåtagandet för byggnationen. Vid den tiden brukade kunderna dela upp entreprenaden i vägar, fundament och kablar men vi sålde in helheten. Det medförde att vi kunde ta stora marknadsandelar väldigt snabbt, säger Ola Forsell.

Kanonaden blev en föregångare och utvecklade affärsmodellen som idag är standard på marknaden. Följden blev att företaget varit marknadsledande i Sydsverige under ett flertal år från 2013 och framåt. I dag vidgar Kanonaden sitt territorium norrut och verkar nu även i Mellansverige.

Gynnsam marknad för vindkraft

Sverige har högt ställda klimatambitioner och har antagit målet om en 100 procent förnybar elproduktion till år 2040. Vindkraften har byggts ut kraftigt. Från 2017 till 2023 beräknas investeringarna uppgå till mer än 100 miljarder kronor, enligt en utredning från branschorganisationen Svensk Vindenergi.

I dag täcks en femtedel av landets årliga energibehov av vindkraft. Men behovet är fortfarande stort: idag finns ett elunderskott i södra Sverige.

– Intresset är enormt, idag finns inget annat energislag som kan konkurrera med vindkraftens kostnadsnivåer. Investerarna inte bara knackar, utan bultar på dörren för att det är så lönsamt att investera i vindkraft, säger Ola Forsell.

Men några orosmoln seglar ändå över den huvudsakligen blå himlen. Tillståndsprocesserna är långa, många ansökningar avslås av hänsyn till naturvärden eller försvarsintressen och det kommunala vetot används flitigt. Ola Forsell efterlyser draghjälp från politikerna om branschen ska uppnå de statliga målen som satts upp.

Erfarenhet ger kostnadseffektivitet

En av Kanonadens verkliga styrkor är den omfattande kompetens man byggt upp genom åren. Med orderboken inräknad så närmar man sig 500 uppförda turbinfundament, något som givit ett stort kunnande och möjlighet att identifiera och förebygga risker i uppdragen.

– Det har varit en fantastisk tid som vd att leda det här bolaget. Vår utveckling har varit möjlig framförallt tack vare våra medarbetare som har väldigt stor erfarenhet. Vi blir konkurrenskraftiga och kan bygga billigt då vi har väldigt få fel och garantikostnader i projekten. Våra närmaste konkurrenter har inte den erfarenheten.

En annan styrka är bredden i verksamheten: Kanonaden har även andra entreprenaduppdrag, från bergkross till logistikcentraler. Spännvidden har utgjort ett gynnsamt dragspel genom åren, då upp- och nedgångar i olika segment har parerats genom förflyttning av resurser och identifiering av kommande tillväxtområden. 2021 ökade företagets omsättning med 30 procent.

Säkerhet och hållbarhet starka drivkrafter

Vindkraften är och fortsätter att vara en viktig grundpelare både för Kanonaden och det internationella energilandskapet, siar Ola Forsell.

– Det ökade behovet bottnar naturligtvis i klimatfrågan. Men det som tillkommit under senaste kvartalet är energisäkerheten, där EU och Europa behöver bygga upp energisystemet för att göra sig oberoende av oberäkneliga grannar. Här har vindkraft en stor roll att spela framöver och våra framtidsutsikter ser väldigt bra ut, det är ingen tvekan om den saken.