Gamla brandsläckare får nytt liv

Klimatsmart

Genom att återbruka brandsläckare besparas klimatet 38 kilo koldioxidekvivalenter per släckare. Det säger industriföretaget Miljö Norge, som har etablerat ett cirkulärt system för brandsläckare.

– Innan vi kom på lösningen slutade gamla brandsläckare som armeringsjärn i Mo i Rana. När du återanvänder en 6 kilo brandsläckare sparar du 4 kilo jungfruligt stål, säger Janne Blaasvær, CMO på Miljö Norge.

I augusti 2022 ingick AF Gruppen ett koncernavtal med Miljö Norge för leverans av förbrukade brandsläckare. Nu bidrar AF tillflera delar av kedjan, både genom att lämna in gamla släckare och genom att köpa återanvända släckare.

Insamling av brandsläckare

Cirkulär ekonomi

På Ramstadsletta, väster om Oslo, har AF Decom rivit byggnader på uppdrag av Skanska. Bostadshus, flerbostadshus, växthus och en bensinstation har tagits bort från sträckan för nya E18. 195 brandsläckare samlades in från byggnaderna och levererades till Miljö Norge för återbruk.

– Alternativet till återanvändning är att skicka släckarna till deponi, säger projektingenjör Amalie Sletten på AF Decom. Hon ansvarade för insamlingen till E18-projektet.

– Det här är det första AF Decom-projektet som testar lösningen tillsammans med Mljö Norge. Vi behöver sällan köpa brandsläckare, så för oss handlar det mest om att lämna in dem, säger Sletten.

Ett bolag som behöver köpa in brandsläckare är AF Eiendom. De beslutade att köpa in 296 återbrukade brandsläckare till bostadsprojektet Skårsletta MIDT, som AF Bygg Oslo bygger i Lørenskog.

– Vi valde återanvända brandsläckare enbart av miljöskäl. Det är viktigt för oss att bidra där vi kan, även om det bara är en liten sak i det stora hela, säger Christoffer Klungseth Aase, projektledare på AF Eiendom.

– Det var också viktigt att AF Gruppen hade upprättat ett koncernavtal med Miljö Norge. Det gjorde det lättare att nå en överenskommelse som fungerar för både oss, som representerar utvecklingsbolaget, som delägs av AF Eiendom och OBOS Nye Hjem, och AF Bygg Oslo, som är totalentreprenör på projektet. AF Bygg Oslo ska också vara stolta över att vi på Skårsletta MIDT kan leverera 296 återbrukade brandsläckare, säger Aase.

Byggplats Skårsletta MIDT

65 procent kunde återanvändas

Miljö Norge har en automatiserad produktionslinje där brandsläckaren först töms på tryck och pulver. Släckpulvret förvaras för senare användning. Behållaren inspekteras sedan noggrant för korrosion och skador. Alla komponenter kontrolleras sedan och byts ut vid behov.

Vid påfyllningsstationen fylls släckaren med originalpulvret. Slutligen monteras stag och handtag, och brandsläckaren trycksätts och tryckprovas. Resultatet är en återanvänd brandsläckare med 10 års livslängd.

– De återanvända släckarna håller minst samma höga kvalitet som nya varor. Enheterna överträffar norsk standard 3910 eftersom vi har en automatiserad produktionslinje och full spårbarhet i processen, säger Janne Blaasvær.

Av de 195 enheter som AF Decom levererade till Miljö Norge 68 skrot och kunde inte återanvändas. 127 brandsläckare, eller 65 procent, kunde återanvändas. Bland dessa fanns åtta skumanordningar och 119 pulveranordningar av olika storlekar.

Norska Turistföreningen och JM Norge är andra aktörer som har valt återanvända brandsläckare från Miljö Norge och Jernia har sådana brandsläckare i sitt standardsortiment. Produkten passar även bra för AF Eiendom, som arbetar målmedvetet med att minska projektens klimatavtryck.

– Vi försöker gå vidare med att sätta mål och krav, och är även beroende av hjälp från entreprenörerna för att följa upp detta under byggtiden. Förutom att BREEAM-certifiera alla byggprojekt vi jobbar med uppmuntrar vi fossilfria byggarbetsplatser, och undersöker möjligheten att använda betong med lägre klimatpåverkan, säger Christoffer Klungseth Aase.