AF Gruppens praktikanter Cornelia Yttermyr och Vendela Schörling
AF Gruppen, Career

Sommarjobbet som gör dig varm i kläderna

Cornelia Yttermyr och Vendela Schörling studerar på juristprogrammet på Uppsala universitet respektive Stockholms universitet. Inför sommaren 2022 sökte de båda praktik hos AF Gruppen – det öppnade dörrar till aktivt arbete i ett av Sveriges största infrastrukturprojekt, Förbifart Stockholm, där AF Anläggning bygger en 6 km lång vägtunnel.

Ny plats, nya människor. Självklart fanns ett visst pirr i magen, men orosmolnen skingrades snabbt tack vare ett varmt omhändertagande från dag ett. Dessutom blev Cornelia och Vendela, som inte kände varandra sedan tidigare, snabbt en trygghet för varandra. Längre ner hittar du deras bästa tips på förberedelser inför sommarpraktik.

Från avtalsgranskning till tunnelseende

Vad lockade er att söka sommarpraktik hos AF Gruppen?

– Främst för att jag tycker det är roligt med avtalsrätt och entreprenadjuridiska frågor, och ville prova på hur det är att jobba med det praktiskt. Jag var också nyfiken på hur det är att jobba hos en ledande entreprenör- och industrikoncern, säger Cornelia.

Även Vendela såg flera fördelar.
– En möjlighet att sätta mina juridiska kunskaper på prov och lära mig mer om entreprenadjuridik och arbetet som bolagsjurist. Därutöver verkade det otroligt intressant och lärorikt att få vara del av en så snabbt växande koncern som AF Gruppen. Jag fastnade särskilt för AF Gruppens vision om att ”röja upp från gårdagen och bygga för framtiden”, det visar på ett företag med goda värderingar och hållbara projekt.

Vad har ni fått göra under praktiken?

– Vi har fått vara en del av kontraktsteamet och bistått juristerna i deras arbete. Uppgifterna har innefattat allt från avtalsgranskning och upprättande av nya avtal och mallar, till att utföra lagefterlevnadskontroller och översättningar. Vi hjälpte också till att ta fram ett nytt anställningsavtal anpassat efter de nya LAS-reglerna som trädde i kraft under sommaren. Tack vare variationen har vi fått testa våra kunskaper på många olika rättsområden, även om fokus främst har varit på entreprenadrättsliga frågor. Många av de frågor vi ställts inför har krävt kunskap om projektets praktiska delar, därför har vi fått besöka tunneln flera gånger. Det har varit en otroligt häftig upplevelse i sig, berättar Vendela och Cornelia.

Förbifart Stockholm tunnel

"Sök – du kommer inte att ångra dig!"

Vad har varit det bästa med praktiken?

– Hela praktiken har varit över förväntan! Det har varit riktigt häftigt att få vara del av AF Gruppen och se projektets framdrift. Det bästa har nog varit alla lärdomar jag kommer ta med mig i mitt framtida arbetsliv, alla trevliga kollegor jag träffat, alla spännande juridiska frågeställningar jag fått arbeta med och framför allt den handledning jag fått av duktiga och engagerade jurister, säger Vendela.

Besöken på arbetsplatsområdet var spännande och gav ännu mer förståelse för allt arbete inom projektet. Som sommarpraktikant blir du dessutom inbjuden till den årliga sommarfesten, ett roligt tillfälle att lära känna alla bättre.

– Lärorikt, kul och man blir bra omhändertagen från första dagen. Jag som har ett stort intresse för avtalsrätt, framför allt de entreprenadjuridiska standardavtalen, tycker att det roligaste var att arbeta med och runt projektets avtal. Det var också givande att få en inblick i hur det är att jobba i ett stort entreprenadsällskap. Förutom att jag hade nära kontakt med juristerna på projektet så samarbetade jag med ingenjörer och tekniker, vilket gjorde att jag fick en fördjupad förståelse för de praktiska aspekterna, berättar Cornelia.

I anläggningsbranschen är det traditionellt sett en majoritet av män som arbetar. Är detta något som ni reflekterat över under er tid hos AF?

Alla blir behandlade med samma respekt och att yrket traditionellt sett är mansdominerat var inte något vi tänkte på. Alla är supertrevliga och man blir väl omhändertagen från start. Vi kan verkligen rekommendera andra tjejer att söka sig både till praktikplatsen och till andra spännande yrken inom företaget. Sök sommarpraktiken – du kommer inte ångra dig!

Läs mer om hur vi arbetar med mångfald i AF Gruppen

Det går inte att läsa en bok och vara klar

Cornelia och Vendela är eniga om att det kan vara stor skillnad mellan att läsa juridik på universitetet och att arbeta med det i praktiken, att det inte går att läsa en bok och vara klar. Inte minst det affärsmässiga perspektivet på juridiken, vilket saknats under utbildningen, liksom betydelsen av att bygga goda relationer och kommunicera på ett sätt som även ”icke-jurister” kan ta till sig.

– Utöver de juridiska kunskaperna som vi inhämtat genom att utföra uppgifterna, har vi fått del av en kurs i entreprenadrätt som hållits av juristerna här. Den har varit till stor hjälp eftersom jag inte visste så mycket om entreprenadrätt innan jag började praktiken. Jag har lärt mig mer om hur man är affärsmässig och fått en inblick i hur andra verksamhetsområden fungerar, exempelvis inköpsprocesser och tunneldrivning, säger Vendela.

Cornelias och Vendelas tips inför sommarpraktik hos AF Anläggning

1. Kolla på norska serier. Du får flera norska kollegor då AF Gruppen Sverige är en del av den ledande norska koncernen AF Gruppen.
  2. Våga fråga. Du behöver inte kunna allt, det förväntas inte, var bara nyfiken och ödmjuk. Alla tar sig tid att svara och approachen är att här byter vi kunskap med varandra.
  3. Learning by doing. Bli inte chockad om du får en svår uppgift. Du lär dig under arbetets gång och det är okej att det tar tid, du är praktikant!

Vill du också testa dina vingar i entreprenadbranschen?

Sommarpraktiken blev faktiskt så lyckad att tjejerna fortsatte sin praktik på deltid bredvid studierna. Flera av våra nuvarande medarbetare har rekryterats via vårt sommarjobbsprogram.

Se lediga sommarjobb hos AF Gruppen